Важливість культури та мистецтва як невід’ємних складників формування світогляду людини не підлягає запереченню. Сучасне мистецтво вже давно не є лише предметом розкоші — воно у найрізноманітніших форматах стає одним із надважливих чинників формування самосвідомості людини, закликає замислюватися, змушує рефлексувати, розширювати горизонти бачення і по-новому дивитися на світ і себе у ньому. Споглядання мистецтва не має кордонів, перед нами безкраї можливості для розвитку, адже сьогодні воно доступне всюди і на будь-який смак. Варто тільки наблизитися.
Нещодавно у Києві відбулася презентація книги «Резерв. Від ідеї до проекту» Влади Ралко та Ірини Юферової, присвячена однойменному проекту художниці, що був презентований рік тому в Національному музеї «Київська картинна галерея». Ще на початку співпраці мисткині й арт-менеджерки було вирішено висвітлити процес роботи над проектом і зробити його частиною самого проекту. Так народилася книжка. Окрім фото творів Ралко та експозиції виставки, до неї увійшли листування, бесіди про творчість Влади, про мистецтво загалом та про роботу «за лаштунками» над проектом «Резерв».
Відкриває видання розповідь Ірини про власний досвід роботи у мистецькій сфері на прикладі взаємодії з художницею Владою Ралко. Авторка відверто ділиться порадами, з чого почати і як досягти успіху, якщо ви вирішили працювати з мистецтвом. Зокрема, як створити проект з нуля, навчатися в процесі, дослухатися до себе і шукати можливості для знайомства й роботи з митцем. Особливе місце у книзі посідає розповідь про комунікацію з глядачем і про те, як надати нового звучання звичним форматам взаємодії.
Значну частину видання становить інтерв’ю з художницею. Протягом усього часу роботи над проектом — понад півроку — Ірина та Влада вели розмову в листах, предметом якої стало багато актуальних мистецьких і життєвих питань. З інтерв’ю читач дізнається, як виникають теми великих мистецьких проектів, крізь які, ніби крізь лінзи, митець розглядає звичні буденні речі. Що надихає на створення образів та як вони змінюються в процесі роботи над проектом. Чи завжди художник знає, до кого звертається своїми творами, і навіщо час від часу прискіпливо аналізувати начебто прості, навіть примітивні речі, які давно набули сталого змісту. Ралко зізнається, що її дратують будь-які узагальнення, і вважає, що фрагментарне сприйняття мистецтва затуляє важливі змісти.
І, звичайно ж, великою і невід’ємною частиною видання є візуальна документація проекту — фото творів та експозиції виставки в музеї.
Владу Ралко називають одним із найпомітніших представників сучасного українського мистецтва. Особливість її робіт полягає у багатошаровості змісту. Саме вона залучає глядача до діалогу, змушує замислитися, віднайти приховані в глибині самого себе потаємні думки та емоції. Проект «Резерв», якому присвячено книжку, став своєрідною кульмінацією роздумів художниці про події, що відбуваються довкола нас останніми роками, та про те, як змінюється поведінка людини у вимушених життєвих обставинах, які неможливо заздалегідь передбачити. Влада порушує дуже важливу тему позиції особистості, а саме — позиції відсутності. У своїх творах вона говорить про те, як швидко ми звикаємо до обставин і починаємо сприймати їх як належне, резервуємо всередині себе та ігноруємо.
«Проект “Резерв”, на мою думку, потребує доволі великої чесності з собою, щоб бути відкритим до сприйняття того, що бачиш. І взагалі взаємодія з сучасним мистецтвом потребує відкритості до світу, власних емоцій, здатності рефлексувати й осмислювати набутий досвід та уваги до реалій. Це про чесність із самим собою. Можливо, для когось книжка про проект може стати приводом переосмислити власний вихід із резерву», — говорить Ірина Юферова, яка за три роки активної діяльності у сфері мистецтва реалізувала низку успішних арт-проектів з такими відомими сучасними художниками, як Влада Ралко, Олександр Ройтбурд, Назар Білик, APL315. «Резерв. Від ідеї до проекту» є першою книгою, що відкриває серію видань про роботу Ірини з видатними українськими художниками.
Коли книжка потрапить вам до рук, пам’ятайте пораду художниці — не намагайтеся оцінювати фрагменти проекту, подивіться цілісним поглядом, щоб зрозуміти суть.