Рубрики
TOP UKRAINE

14 цікавих виставок квітня

Виставка військових фотокореспондентів Костянтина та Влади Ліберових, 375 робіт кульковою ручкою в одному просторі, результати багаторічного дослідницького краєзнавчого проєкту «Стародавні цвинтарі України» — зібрали для вас виставки, які варто відвідати в квітні.

  • ВДНГ
  • Виставка військових фотокореспондентів Костянтина та Влади Ліберових «Лінія зіткнення»
  • з 05.04.24 по 21.04.24

150 документальних фотографій і відео, зроблених за останні два роки Костянтином та Владою Ліберовими в прифронтових містах та на передовій.

Серед знімків – «Кладовище снарядів у Харкові», «Битва за Бахмут», «Зима на фронті. Серебрянський ліс», «30 годин на нулі», «Останній штурм Да Вінчі» та інші «воєнні» серії. Другий блок виставки зображає реальність цивільного населення кадрами з Мар’їнки, Бахмута, Соледара, Херсона, Лисичанська, Бучі, Миколаєва й інших українських міст, що постраждали внаслідок російського вторгнення.

  • ТЦ «Портал» (м. Миколаїв) 
  • Виставка «MYPH: Татуювання війни»
  • з 29.03.24 по 28.04.24

На виставці представлені проєкти 5 переможців та переможниць субгрантової програми від MYPH, котрі отримали 750$ в рамках проєкту «Миколаївська школа фотографії (MYPH): Татуювання війни» на реалізацію власних мистецьких фотопроєктів в м. Миколаїв та регіоні.

Проєкт «Татуювання війни» це про слої, прошарки. Про колективну пам’ять. Про рефлексії. Про відчуття та емоції. Про те, що залишиться з нами назавжди — наші колективні спогади. В кожного вони свої, але у всіх нас — про одне й те саме. Про біль.

  • The Naked Room
  • Виставка художниці Kinder Album «Магія всюди»
  • з 22.03.24 по 24.04.24

Керамічні та деревʼяні обʼєкти, гобелени та нова графіка, які вже стали віральними, зібрані наживо як цілісне висловлювання художниці та невеличка ретроспектива її роботи з крафтовими техніками останніх років.

У своїй практиці Kinder Album підважує тілесність, жіночність та повʼязані з нею стереотипи, особисті фантазії та власний досвід, та накладає все це на соціальну агенду. “Щоб не плакать, я сміялась”, проситься як епілог до виставки рядок Лесі Українки. Kinder Album у своїх роботах створює для глядача — і для самої неї — магічний простір для перезавантаження від щоденних трагедій. Гумор і серйозність, реальне й уявне існують паралельно, як-то в шоу фокусника-чародія.

Ця магія проявляє себе уже в самому процесі створення робіт. Kinder Album взаємодіє з різними медіа і нерідко стає свідком метаморфоз матеріалів, які не може контролювати. Так, червона полива при випалюванні кераміки дає синій колір — явище, що легко пояснюється хіміками, проте зачаровує уяву художниці. Вона і сама стає магом. Створити гобелен із вичесаної шерсті собаки — яскравий приклад переосмислення звичного, до якого вдається мисткиня.

  • Національний центр «Український Дім»
  • Виставка «Алла Горська. Боривітер»
  • з 15.03.24 по 28.04.24

«Алла Горська. Боривітер» — це перша ретроспективна виставка художниці, на якій представлено понад 100 творів живопису, графіки, ескізів монументальних робіт з музейних і приватних колекцій, а також архівних матеріалів, що висвітлюють творчу й громадську діяльність мисткині-шістдесятниці та її найближчого кола.

Алла Горська — українська художниця-шістдесятниця, дисидентка, громадська діячка та правозахисниця. Сповнена драматичних подій історія Алли Горської болісно перегукується із сьогоденням: за життя — заборони й демонтажі робіт, виключення зі Спілки художників, переслідування з боку КДБ, а згодом і жорстоке вбивство; тепер — знищені російськими окупантами мозаїчні панно художниці в Маріуполі. Зокрема, композиція «Боривітер», ім’я якої фігурує в назві виставки, зазнала страшних ушкоджень внаслідок обстрілів міста російськими військами.

  • Goldens
  • Виставка Леоніда Козлова «Лабіринтами часу»
  • з 20.03.24 по 12.04.24

Леонід Козлов відомий передусім як майстер реалістичної скульптури на тему балету. Але його доробок включає у себе високого рівня майстерності абстрактні композиції, а також живописні твори. Метою виставкового проєкту «Лабіринтами часу» стало розкриття цієї маловідомої, але значущої сторони творчості митця.

В експозиції представлені абстрактні скульптурні композиції 1990-х років, в яких Леонід Козлов експериментує з формою, розбиваючи традиційне уявлення про фігуру. Тут можна побачити й архетипічні жіночі образи, що відсилають до первісного мистецтва, і концепцію материнства в юнгіанській оптиці, і візуалізацію чоловічо-жіночих стосунків мовою лаконічних об’ємів.

Попри те, що Леонід Козлов відомий передусім як скульптор, неабияке місце в його творчому доробку займає й живопис. На виставці він представлений абстрактними творами періоду 2007-2020 років. Доволі символічно в контексті шляху художника сприймаються назви двох найбільш пізніх творів добірки: «Прогулянка» та «Осяяння», що наче підкреслюють повний пошуків шлях митця.

  • YermilovCentre
  • Виставка Павла Макова «Павло Маков. Фонтан виснаження 1994—2024»
  • з 29.03.24 по 29.06.24

«Фонтан виснаження» Павла Макова має довгу історію. Він з’явився з малюнків на папері, з контексту Харкова 1990-х, з уважних прогулянок містом і спроби Макова зафіксувати стан міської ментальності того часу. Через тридцять років діюча версія «Фонтану виснаження» буде вперше експонована в Харкові, в ЄрмиловЦентрі. Задуманий художником як об’єкт для міського простору, з 1994 року по сьогодні Фонтан мав багато версій — від малюнків, офортів, книжок і незакінчених моделей до першого завершеного варіанту з поданою всередину водою в Павільйоні України на 59-й Венеційській бієнале — проєкті «Фонтан виснаження. Висока вода» кураторського колективу Лізавети Герман, Марії Ланько та Бориса Філоненка.

  • Одеський музей західного і східного мистецтва
  • Виставковий проєкт Софії Голубевої «НА ВІДСТАНІ»
  • з 24.03.24 по 10.04.24

Проєкт є рефлексією художниці на першу фазу повномасштабного вторгнення. Символічно, що його презентація відбудеться саме в Одесі — у рідному місті мисткині, яке наскрізним сюжетом проходить крізь експозицію.

Важливим структурним елементом проєкту є пляж дитинства та юності Софії — Аркадія. У першій залі він фігурує на відео, знятим батьком мисткині у 1998 році, а в другій з’являється у живописних роботах, які фіксують зміни його ландшафту у 2022. Ця парафраза втілює дистанцію між нашими спогадами та воєнним часом, який накладає відбиток на всі пласти живого і неживого.

Одним з таких вагомих “відбитків” стала вимушена відстань між Софією та її рідними, які є невід’ємною частиною її особистості та творчості. Поєднуючи ці два важливих аспекти — сімейне буття та мистецтво — вона прагне стерти між ними межу. Так в кожній представленій роботі присутній елемент партисипативності: відео зняв батько, сестра є співавторкою серії «Зʼєднання», більшість мушель для мозаїки зібрані рідними мисткині тощо.

  • Національний центр «Український Дім»
  • Виставковий проєкт «Український щоденник 2022–2023. А4, кулькова ручка»
  • з 28.03.24 по 28.04.24

Виставковий проєкт «Український щоденник 2022–2023» представляє 375 робіт від 81 художника, що були створені під час повномасштабного вторгнення. Тема рисунків — російська воєнна агресія. До проєкту також долучено ретроспективу рисунків, близьких до тематики виставки «Український щоденник 2022–2023», та есеї.

Виставка реалізується в рамках проєкту «А4, кулькова ручка» — щорічного українського художнього конкурсу рисунків кульковою ручкою на офісному папері, започаткованого 2006 року. Тимчасово призупинений із 2020 року — спочатку через пандемію, а потім через повномасштабне вторгнення, — 2024 року конкурс повертається до глядачів.

Проєкт підніс рисунок кульковою ручкою, що до того сприймався як школярська забавка, на рівень рівноправного жанру сучасного мистецтва. Всі учасники мають рівні умови для вираження — кулькову ручку як техніку та офісний папір як матеріал.

  • Музей шістдесятництва
  • Виставки Володимира Прядки «Історія України в образах»
  • з 16.03.24 по 14.04.24

Володимир Прядка (1942 р.н.) – художник, що працює в галузі монументально-декоративного мистецтва, народний художник України (1996), лауреат Національної премії України ім. Тараса Шевченка (1998).

Митець є живим свідком діяльності київських шістдесятників, що гуртувалися навколо Клубу творчої молоді «Сучасник» під керівництвом Леся Танюка. У студентські роки до клубу його привела Алла Горська (вчителька і наставниця Прядки) та залучала до різноманітних творчих проєктів художньої секції.

  • Музей Івана Гончара
  • Фотовиставка стародавніх українських цвинтарів та хрестів «Повернути історичну пам’ять»
  • з 14.03.24 по 14.04.24

«Історична пам’ять – головний феномен відтворення історії суспільства, країни, нації. В більшості випадків вона починається із поховань – стародавніх некрополів, які є одним із головних маркерів ідентичності країни. Незважаючи на безнастанні спроби зруйнувати цю пам’ять, на теренах України, в різних її регіонах, збереглося близько 2 тисяч давніх українських цвинтарів із кам’яними хрестами. Однак немає жодного їх реєстру, в тотальній більшості випадків вони занедбані або в руїні, байдужі місцевій владі, плюндруються вандалами і зникають. Це неприпустимо. Адже кожен з таких хрестів має бути пам’яткою історії, а також лапідарного і сакрального мистецтва.

На виставці представлені результати багаторічного дослідницького краєзнавчого проєкту «Стародавні цвинтарі України», який діє з 2009 року. Його метою є моніторинг, облік, порятунок та популяризація культурної спадщини України, а в майбутньому — створення краєзнавчого порталу України.

В експозиції представлені фотографії цвинтарів та хрестів з різних регіонів України, описами до них, візуальні матеріали фотометричної зйомки та лазерного сканування об’єктів.

  • Музей сучасного мистецтва Одеси
  • Ретроспективна виставка Світлани Юсім «Hidden Gems»
  • з 15.03.24 по 20.04.24

Світлана Юсім була талановитою художницею, блискуче освіченою інтелектуалкою та педагогинею. Однак, лише в останні роки життя вона стала активно виставляти свої роботи. Мистецтво не може існувати без глядача. Тому найкраще місце для картин – музеї, там, де вони стають завжди доступними та відкритими для публіки. А що робити роботам, які десятиліттями були заховані у столах? Роботам, яким поки що не судилося зустріти свого глядача?

Ретроспективна виставка «Hidden Gems» представляє твори Світлани Юсім у гідному їхньої поважності місці – у залах музею. Від колажів та монументальних розписів, з яких розпочинався її шлях, до абстрактних робіт, побудованих на внутрішній організованості видимого хаосу спонтанних жестів – апогею її творчості.

  • Черкаський Художній Музей
  • Виставка Каті Лісової «Плакати воєнного часу»
  • з 28.03.24 по 28.04.24

Черкаський художній музей презентує виставку київської художниці, мистецтвознавиці, дослідниці, викладачки Київської державної академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука, учасниці та кураторки виставкових проектів в Україні та в Європі — Каті Лісової.

На виставці представлено п’ять робіт — це нові надбання, що поповнили фондову колекцію музею.

Мистецькі твори Каті Лісової — документальне свідчення сучасних історичних процесів що відбуваються через поєднання минулого та теперішнього і створені за допомогою цифрової графіки та художнього текстилю.

  • M17 Contemporary Art Center
  • Виставка Анатолія Криволапа «Першообрази»
  • з 11.04.24 по 09.06.24

Для експозиції в Центрі сучасного мистецтва М17 відібрані абстрактні роботи, які характеризують творчість художника 1990-х – початку 2000-х, а також ікони, створені впродовж минулого року.

Богослови називають першообразом зображення Бога. Попри неможливість описати невимовне чи зобразити невидиме, ікона прагне явити його – коштом відмови від прямої чи повітряної перспективи, світлотіні, об’єму. Звернення Анатолія Криволапа до іконопису для багатьох, навіть для самого художника, стало несподіваним, неочікуваним, непередбаченим.

Виставка «Першообрази» в ЦСМ М17 – перша, що об’єднає абстрактні роботи митця та ікони. До виставки підготовлений каталог, до якого увійшли усі роботи, представлені в експозиції.

  • Avangarden Gallery. food&wine
  • Інтерактивна виставка «Точка зору»
  • з 29.03.24 по 21.05.24

Інтерактивна виставка «Точка зору» українських молодих митців Євгена Клименко, Анни Придатко, Захара Шевчука про індивідуальний аналіз власної природи та розуміння своєї ролі у часі та просторі. Митці досліджують тему різноманіття інтерпретацій світу та формування власної точки зору, як рушійної сили життя людини.

Від абстракції до реалізму, від скульптури до відеоарту – кожен твір є відображенням, як митці бачуть світ навколо себе. Яскравий й експресивний, багатогранний і контрастний світ навколо тебе. Основна мета проєкту – звільнення від усього, що стримує особистість від її прагнення вивчати і відчувати.

Експозиція дозволяє обрати різні ракурси і позиції сприйняття творів мистецтва, надаючи можливість глядачам відкрити нові перспективи, використовувати творчий потенціал та думати нестандартно. Виходити зі встановлених кордонів для пошуку альтернативних та неординарних рішень від найважливіших до найтривіальніших, формуя свої правили гри.

Фотографія на головній: фрагмент роботи Софії Чайковської з виставки «MYPH: Татуювання війни» в ТЦ «Портал».