Рубрики
TOP UKRAINE

13 цікавих виставок листопада

Завершальна експозиція цьогорічного міжнародного фестивалю колажу CUTOUT в Національному музеї «Київська картинна галерея», персональна виставка Kinder Album в Хмельницькому обласному художньому музеї та експозиція України на всесвітній виставці EXPO 2025 в Національному центрі «Український Дім» — зібрали для вас виставки, які варто відвідати в листопаді.

  • Галерея Артсвіт
  • Виставка Каріни Синиці «Велкам ту парадайз»
  • з 08.10.25 по 06.12.25

Виставка об’єднує серію робіт з фотошпалер «Велкам ту парадайз» (2023–2024) та живопис 2022–2025 років. У цих творах художниця досліджує, як масова культура та війна формують уявлення про простір і впливають на ідентичність.

Фотошпалери, колись популярний елемент пострадянських інтер’єрів, створювали ілюзію «раю» у власній оселі. Каріна протиставляє цю уявну зону комфорту реальним переживанням війни: ідеалізовані пейзажі у її роботах зруйновані, заповнені випаленою землею та архітектурними уламками. «Ці декорування простору, які колись символізували мрію про ідеальне місце, сьогодні нагадують про втрату доступу до Криму, Азовського моря, степів і Сходу України», — каже авторка проєкту.

«Для мене це виставка про особисті й колективні спогади, про те, як уявні «райські» образи накладаються на досвід втрати. Вона про любов до місць, які вже неможливо повернути. Я прагну створити простір для роздумів про те, як війна трансформує не лише фізичний, а й емоційний ландшафт, змінюючи наше відчуття дому, безпеки та ідеалу. Це виставка про спогади й колективний біль, у яких іронія поступається місцем любові», — Каріна Синиця.

  • Ya Gallery Kyiv
  • Виставка Дмитра Молдованова «Бій з ведмедями»
  • з 04.10.25 по 28.12.25

Люди й звірі повстали проти зради «медвєдошакалів». Епічні битви та динамічні сюжети втілені у впізнаваному стилі художника — образи тварин, екзотичні рослини та вибух яскравих кольорів.

Виставка є продовженням проєкту «Світоустрій». За словами автора: «Зрозумів, що нового не виходить — світоустрій і все». Те, що починалося як рефлексія на події в Україні, тепер наповнилося новими образами — помаранчевими слонами, зебрами та зеленими левами.

  • Mercury Art Center
  • Виставка Влодка Кауфмана «Цивілізація»
  • з 01.10.25 по 30.11.25

«Цивілізація» – це авторський проєкт Влодка Кауфмана, в якому автор не дає відповідей, проте ставить питання про те, як влаштований світ, в якому ми не живемо, а, радше, співіснуємо з природою.

Розглядаючи дерево і життєдіяльність жуків-точильників як основну метафору виставки, автор виокремлює певну модель (спів)буття, в якій людина і природа нерозривно пов‘язані. Процеси, що відбуваються в осердях дерев, часто залишаються поза людською увагою, однак в такий спосіб відображають форму і сутність нашого існування (цивілізації) – невловимого і непередбаченого «лабіринту».

Проєкт поєднує роботи різних періодів творчості Влодка Кауфмана — графіку, живопис, відеоарт, артоб’єкти та інсталяції, частину з яких формували на місці. У атріумі артцентру розміщений «екотеатр», вибудований із гілляччя та сухостою, у центрі якого – кореневище.

  • Довженко-Центр
  • Виставка «У грандіознім сонцетанці, в космічнім клекоті тортур»
  • з 24.10.25 по 28.12.25

Виставка у формі танцювальних нарисів-досліджень пропонує новий погляд на українське поетичне кіно — не як застиглу естетичну традицію, а як живу, чуттєву практику, що відкриває простір для емоційної й тілесної емансипації.

Українське поетичне кіно — водночас частина кінематографічного канону й багатогранний мозаїчний феномен, який не піддається однозначним інтерпретаціям. У його структурі танець стає не просто рухом, а багатозначною дією: він втілює пам’ять і національну ідентичність, відгукується на травми війни, еміграції, втрат. Водночас він є метафорою свободи, спосібом вивільнення емоцій, єднання з природою та зв’язку з забутими предками.

  • Національний художній музей України
  • Виставка «Олександр Мурашко. Кольорові модуляції»
  • з 18.10.25 по 25.01.26

До 150-ї річниці від дня народження Олександра Мурашка (1875–1919) Національний художній музей України презентує виставку «Олександр Мурашко. Кольорові модуляції», що об’єднує близько 50 живописних і графічних творів митця зі збірки музею. Це — перша персональна виставка Олександра Мурашка в NAMU за останні 25 років, що повертає увагу до постаті художника як одного з найяскравіших представників українського модернізму.

До експозиції увійшли роботи, що охоплюють усі етапи творчості художника — від раннього «Натюрморту» 1892 року, першої відомої олійної картини Мурашка, до експресивної «Жінки з квітами» (1918), яка стала останнім великим твором митця і свідченням нового етапу його художніх пошуків.

У виставковому просторі акцент зроблено на провідних засобах художньої мови Мурашка — силуетності постатей, виразній пластиці обличчя, кольорових контрастах і грі світла контражуру. Значну увагу приділено також творам, які раніше рідко експонувалися, але є важливими для розуміння стилістичної та емоційної глибини митця.

  • Хмельницький обласний художній музей
  • Виставка художниці Kinder Album «LOST»
  • з 17.10.25 по 14.12.25

«Роботи говорять про втрату орієнтирів, небезпеку існування у, здавалося б, безпечному просторі, а також про маршрут і розгубленість. Ці сенси відображаються у назві проєкту, яка перекладається з англійської як загублені або втрачені», — розповідає Kinder Album.

Персональний проєкт художниці Kinder Album звертається до особистого досвіду кожного з нас. Експозиція є суцільною інсталяцією з об’єктів, що виконані у різних медіумах у 2021–2025 роках: скульптура, гобелен, живопис і графіка.

Мисткиня «безжалісно точно» візуалізує внутрішній стан розгубленості і тривожності. Стани, про які відверто зазвичай говорять із психотерапевтами чи найближчими людьми. Оголеність ототожнюється стану беззахисності, але й щирості та відкритості. Обмежувальні стрічки, що певним чином об’єднують експозицію в суцільний мистецький твір, не убезпечують, а прокладають маршрут у пошуках нового особистого мистецького досвіду.

  • Львівський Муніципальний Мистецький Центр
  • Фотовиставка «12. Рік у фокусі»
  • з 20.10.25 по 20.11.25

«12. Рік у фокусі» — це підсумкова фотовиставка річного челенджу «12. Рік у фокусі», який об’єднав сотні українських фотографів з різних міст і країн.

12 місяців, 12 тем, понад 9000 фотографій, спеціально знятих на задані теми, складають спільний портрет часу, емоцій і світла, у якому живе сьогодні українська фотографія.

Цей проєкт став простором зустрічей, підтримки та натхнення, де кожен автор зміг розповісти свою історію мовою зображення.

  • Avangarden Gallery
  • Групова виставка «Сад ідей»
  • з 18.10.25 по 30.11.25

Групова виставка «Сад ідей» — про уяву, що проростає у мистецьких формах. Як із зерна з’являється рослина, так із маленької думки чи інтуїтивного імпульсу народжується велике. Ця виставка про насіння креативності, яке митці плекають, перетворюючи на нові світи.

  • ДУКАТ
  • Виставка Костянтина-Вадима Ігнатова «Трансформації»
  • з 22.10.25 по 24.11.25

Образний світ Костянтина-Вадима Ігнатова легко впізнаваний — це світ гротескної трансформації, де автор майстерно балансує між гумором і емоційною напругою, створюючи атмосферу, в якій абсурд і сатира, оприявнені засобами художньої виразності: формою, структурою, кольором, масштабом. Свого часу відома мистецтвознавиця Ганна Заварова, зазначила, що парадокс — сутнісна основа художньої мови Ігнатова. Його творчість побудована на грі зміщених смислів, де звичні значення ніби зрушуються з місця, змінюють контекст, перетинаються й вступають у несподівані взаємозв’язки.

Виставка в галереї «Дукат» знайомить глядача як з наскрізними темами творчості художника, так і з трансформацією його стилістики від «залізних» робіт 1970-х до гротеску 1990-х.

  • Асортиментна кімната
  • Виставка Ксені Погребенник «There is a light that never goes out»
  • з 01.11.25 по 22.11.25

«There is a light that never goes out» — соло-виставка Ксені Погребенник, яку курує її колега та подруга Аня Потьомкіна. Ключові слова: пост-фотографія, міграційні досвіди, плутання в мовах, витіснене-нечисте-тілесне, речі зі стертою класифікацією, помилка як інструмент та грайливість як стратегія виживання.

«Інколи я блукаю по будинку, який давно щез», — каже Ксеня. «Іноді це спосіб зазирнути туди, де завершується сенс і починається діра, рана, яма. Туди, звідки ніколи не виходить світло», — каже Аня.

  • Український Дім
  • Виставка «Україна на всесвітній виставці EXPO 2025»
  • з 01.11.25 по 16.11.25

На два тижні Український Дім стає місцем, де можна побачити експозицію, що цьогоріч зібрала понад три мільйони відвідувачів на всесвітній виставці в Осаці. Після шести місяців у Японії український павільйон «Not For Sale» повертається додому.

Концепція українського павільйону на EXPO — «магазин, у якому нічого не можна купити». Експонатами стали 18 предметів, кожен з яких символізує демократичну цінність: свободу слова, право вибору, людяність тощо — те, що лежить в основі будь-якого майбутнього. Кожен об’єкт має штрих-код, який відвідувачі можуть «зчитати» за допомогою спеціальних магазинних сканерів. Після цього замість цін на екрані зʼявляються відеоісторії з України, що показують справжню «ціну», яку платять українці, будуючи власне майбутнє.

  • The Naked Room
  • Виставка Єлєни Ємчук «Мнемосіна»
  • з 04.11.25 по 31.11.25

Єлєна Ємчук — українська художниця, яка з одинадцяти років живе у США. Ми знаємо її знакові серії «Одеса» та «Гідропарк» за фотокнигами, але ніколи не бачили роботи мисткині, представлені у форматі виставки в Україні. Для української артсцени це помітна прогалина, з огляду на масштаб і глибину її практики.

Обмірковуючи проєкт для The Naked Room (простір галереї досить обмежений), ми зрештою вирішили розпочати з раннього етапу і зосередитися на вуличній фотографії Єлєни, знятій під час її найперших візитів до України від середини 1990-х до початку 2000-х. Цей великий архів того часу — на відміну від сучасних постановочних і ретельно скомпонованих знімків — сирий, рухливий, у розфокусі. Втім, уже там окреслюється головна тема для художниці — персона, оповита особливою таємницею, що здається дуже реальною і знайомою та водночас вигаданою і дещо міфічною. У «Мнемосині» ми намагаємося виявити цю основу візуальної мови Єлєни, глибоко вкорінену в її спогадах про українське дитинство.

  • Національний музей «Київська картинна галерея»
  • Виставка «CUTOUT COLLAGE FESTIVAL 2025»
  • з 14.11.25 по 02.12.25

Виставка в Національному музеї «Київська картинна галерея» є завершальною експозицією цьогорічного міжнародного фестивалю колажу CUTOUT, що проходить в трьох столицях світу — Київ, Париж, Токіо, темою і дослідженням якого стало — «КОД ІДЕНТИЧНОСТІ: Нація, Культура, Політика».

Київ побачить 132 автори з усього світу, що представлять свої колажі, анімації діджитал колажі та інсталяції. Більшість робіт це міні колажі, які є основою експозиції.

Фестиваль CUTOUT — одна із основний подій колажного середовища в усьому світі, що відбувається що два роки з 2021. Окрім фестивалю, артпроєкт створює незалежні виставки на важливі для України соціально-політичні теми, зокрема на підтримку українських полонених; має студію колажу та резиденцію для митців, які прагнуть професійного розвитку в напрямі колажу.

Фотографія на головній: робота львівської художниці Роксоляни-Василини Хороз «guardian angel» з виставки міжнародного фестивалю колажу CUTOUT в Національному музеї «Київська картинна галерея».