Рубрики
TOP UKRAINE

15 цікавих виставок грудня

Розповідаємо про виставки, які варто відвідати в Києві, Дніпрі, Львові та Одесі.

  • Мистецький Арсенал
  • Виставка сучасного українського мистецтва «Співіснування з темрявою»
  • з 09.11.23 по 25.02.24

Співіснування з темрявою — це те, чого нам усім довелося навчитися, починаючи з жовтня 2022 року і впродовж багатьох місяців, коли Росія систематично обстрілювала об’єкти критичної інфраструктури України, що призвело до запровадження віялових відключень електроенергії і перебоїв із постачанням води, тепла та зв’язку.

Мистецтво, яке ставило собі за мету рефлексувати суспільні зміни, саме занурилось у темряву, де мусило перевигадати себе як спосіб організації незалежного життєвого світу. Держава відкривала в кожній області «пункти незламності», громадяни закуповували павербанки та генератори, а у квартирах і кав’ярнях формувались альтернативні «пункти незламності» — точки тяжіння для блукальців у блекаутах. Під’єднання до «нескінченного тіла» комунікацій стало неминучою долею і для об’єктів мистецтва. Тому в часи тотальної невідомості темрява стає радше співрозмовником, точкою відліку, від якої ми продовжуємо формувати власне майбутнє.

  • Dnipro Center for Contemporary Culture
  • Виставка «Навіть якщо»
  • з 10.11.23 по 10.03.24

Це експозиція, присвячена подвійній діяльності митців та мисткинь — творчій та практичній. З початком повномастабної війни все більше художників та художниць часто змінюють свою звичну роботу, переорієнтовуючи її на волонтерство, організацію зборів чи гуманітарних ініціатив, або ж на безпосередній захист країни на фронті. «Навіть якщо» є способом певним чином зафіксувати ці досвіди.

Назва виставки — це сподівання на краще майбутнє та водночас безнадійне примирення з навколишньою дійсністю. Ці слова свідчать про стійкість та вірність обраному шляху, навіть якщо цей шлях буде важким та довгим. Вони є уособленням того досвіду, який розділяють безліч українців під час війни.

  • Львівський муніципальний мистецький центр
  • Трикутник та пряма лінія. Виставка «Гарелеї неотодрешь»
  • з 23.11.23 по 25.12.23

Проєкт «Гарелея неотодрешь» заснований у місті Лисичанськ Луганської області у 2020 році. Виставки «Гарелеї» відбувались у місцях, що не були пристосовані до комфортних творчих умов: у закинутих індустріальних та житлових об’єктах міста.

Фізичний та ментальний ландшафт нашої країни наразі повністю змінений повномасштабною війною. «Гарелея» закономірно змінилась теж — ми навряд чи повернемось до попереднього формату роботи найближчим часом, проте шукатимемо нові сенси для продовження діяльності.

«Т̶р̶и̶к̶у̶т̶н̶и̶к̶ ̶т̶а̶ ̶п̶р̶я̶м̶а̶ ̶л̶і̶н̶і̶я̶» — перша інституційна виставка проєкту «Гарелея неотодрешь». Її присвячено універсальності тем та проблематик Луганщини та Донеччини та дослідженню спільних/відмінних образів і рис, котрі споріднюють схід з іншими регіонами України або, навпаки, підкреслюють їх окремішність.

  • Інститут Проблем Сучасного Мистецтва
  • Благодійна виставка [індивідуальна мінливість]
  • з 16.11.23 по 16.12.23

Ми називаємо російсько-українську війну — «великою війною». Війною, в якій російська федерація тимчасово окупувала території нашої держави та протягом 9 років манімупулює ключовими елементами самоідентичності народу — історичними, культурними, мовними. Як знаходити в собі джерело сили у час війни? Як це робили наші предки, які не встигли оговтатись від Першої світової війни, як розпочалась Друга?

Те, що ми маємо можливість жити й творити сьогодні, пам’ятати і передавати далі спогади наших пра-/ бабусь та пра-/дідів — це спадок великої любові до життя. Мабуть, покоління дітей 90-тих — це перше покоління українців та українок, яке має волю жити без страху перед тиранією власної держави та яке робить свідомі кроки у чутті свободи та самовираження.

Представлена виставка має на меті звернути увагу відвідувачів і відвідувачок на внутрішній силі, яку несе кожен із нас. Виставка фокусується на предметах, процесах і переживаннях, які оточують особистість у моменті її глибокого болю. Але це також ті предмети, процеси і переживання, які залишаються у моменті спокою, побуту та звичного життя. Це ті сюжети, які ми не помічаємо, хоча вони є крихітними механізмами та двигунами.

  • Музей української діаспори
  • Виставка Макса Вітика «Реальність і Марево»
  • з 10.11.23 по 14.02.24

В основі експозиції — ретроспективна подорож майстернями митця: від Техасу, Арізони, Каїра, Гааги до Києва та Засупоївки. На виставці представлені твори, фотографії та особисті артефакти з окремих періодів життя й творчості, реальності та марева, Макса Вітика. Кожна зала експозиції відтворює атмосферу окремої майстерні художника й послідовно переносить нас світами червоних скель Арізони, фольклору Північного моря та озера Супій, пекучих пустель Єгипту та революційних подій Київського майдану. Роботи Вітика водночас медитативні та сповнені внутрішньої напруги. Вони м’яко занурюють нас у світ підсвідомого, пропонуючи відрефлексовані залишки реальності, часто – філософської і політичної. Виразні кольори й текстури нашаровуються в архаїчні та геологічні сюжети й врешті надають уявному відчуття близькості й тактильності.

  • The Naked Room
  • Виставка Єгора Анцигіна «Не журись!»
  • з 22.11.23 по 03.01.24

Художня практика Єгора Анцигіна будується навколо теми персональної та колективної памʼяті. Його цікавлять інтерпретації, що ними огортаються знайомі образи, коли потрапляють у простір візуального несвідомого. Анцигін працює у різних техніках та ролях: здобувши класичну освіту у Дніпровському художньому коледжі та НАОМА як живописець, протягом останніх 10 років він робив інсталяції та ленд-арт обʼєкти, курував виставки та управляв галереєю, а 2022 року програмно повернувся до живопису.

Цей художній медіум не вважається надто політично реагентним та чутливим до мінливого пульсу соціуму. Втім, для Анцигіна та багатьох його колег саме двомірне зображення на полотні стало чи найбільш чесною спробою вловити настрій воєнного часу з його розгубленістю та неспроможною спиратися на власні знання про світ з “минулого життя”. Коли не можливо довіряти документальній картинці, сконструйована реальність живопису видається безпечнішим простором. А коли не виходить кристально чисто помислити майбутнє, то на заміну приходить закаламучене минуле.

  • Avangarden Gallery. food&wine
  • Виставка Андрія Опришка «Відкрита майстерня»
  • з 16.11.23 по 17.12.23

Саме в майстерні філософія закладається прямо у творчість і відбувається процес перетворення сировини в мистецьку форму.

Основу проєкту “Відкрита майстерня” складають скульптурні барельєфи з глини та дерева, автентична кераміка, графіка та живопис, які допомагають відчути дотик до вікового досвіду наших предків.

А сама галерея перетворюється на простір, де панує атмосфера майстерні, в якій зберігаються твори та народжуються нові пошуки створення композицій та образів, а кожен відвідувач зможе створити власний об’єкт в експозицію.

  • Одеський музей західного і східного мистецтва
  • Виставка художників Сергія Беліка, Олега Дімова і Дмитра Євсєєва «Paradise Lost»
  • з 25.11.23 по 21.01.24

На виставці представлена творчість трьох художників. Зовні «зрозумілі», реалістичні образи приховують філософські і теологічні ідеї авторів.

Роботи наповнені несподіваними сюжетами і деталями, кожні з яких не випадкові. Художники часто вводять у свої роботи тканини, які надають знайомим сюжетам таємничість, загадковість і містичність, викликають питання, примушують переосмислювати твори. Віртуозна точність відтворення об’єктів і реалістична техніка використані для передачі глибини роздумів авторів.

  • Центр Архітектури, Дизайну та Урбаністики Порохова ВЕЖА
  • Фотовиставка «Сміливі нести світло»
  • з 25.11.23 по 10.12.23

Минула зима стала одним з найважчих випробувань за всю історію незалежної України. Як жили українці під час масових відключень світла, налагоджували побут, продовжували працювати й допомагати один одному — розповідають у своїх роботах українські фотографи Саша Маслов, Сергій Коровайний, Євген Малолєтка, Поліна Полікарпова, Мстислав Чернов та багато інших.

Документація масових відключень світла дає новий вимір, нову глибину в розумінні того, як українці переживають найважчі часи свого життя і водночас формуються як нація — ми адаптуємося до будь-якого дискомфорту, але не погоджуємося на щонайменші компроміси із совістю.

У проєкті «Сміливі нести світло» ми бачимо багато надії, цінностей, які об’єднують нас усіх і персональний травматичний досвід перетворюють на колективний спротив відчаю, створюють нові форми існування. Через документацію війни ми бачимо, що навіть в надзвичайно важких умовах українці знаходять спосіб навчатися, створювати, працювати. Продовжувати боротьбу.

  • Національний музей Голодомору-геноциду
  • Виставка «Намір»
  • з 23.11.23 по 03.03.24

Виставка пропонує подивитися на факти Голодомору та злочини росіян, вчинені в Україні під час повномасштабного вторгнення протягом 2022–2023 років, через концепцію злочину геноциду, в якій ключове значення має доведеність спеціального наміру.

Росія завжди заперечувала Голодомор. Це свідчить про те, що вона не полишала наміру повторити геноцид проти українців. І з часом від заперечень перейшла до реалізації цього наміру, розпочавши в лютому 2022 року проти України повномасштабну війну, що супроводжується численними вбивствами та насиллям проти цивільних українців. Ці дії мають ознаки геноциду, на чому наголошують юристи та історики.

  • Хлібзавод
  • Виставка українського військового Олександра Магдича «Ти мене не розумієш»
  • з 25.11.23 по 09.12.23

Олександр Магдич (1988) народився в Запоріжжі, закінчив Бердянський університет менеджменту та бізнесу. У 2014 році воював на Сході України, згодом брав участь у бойових діях під час повномасштабного вторгнення. У 2023 році отримав мінно-вибухове поранення.

Під час лікування Магдич почав малювати — у лікарні він також познайомився з художником Дімою Колосковим, спілкування з яким зрештою посприяло переосмисленню та розширенню практики.

В експозиції представлено дві серії «Під час лікування» та «Після лікування». У них автор намагається побороти травматичний досвід та водночас зберегти спогади про військову службу. Для художника таке несвідоме малювання стало терапією, натомість для глядачів це запрошення збагнути ще один досвід, що існує в нашій реальності.

  • Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького
  • Виставковий проєкт «Ковчег. Антологія сенсів»
  • з 21.11.23 по 24.12.23

Експозиція представляє творчість 13 талановитих художників з різних куточків України, об’єднаних спільною метою — дослідженням і відображенням українського буття через мистецтво.

«Ковчег. Антологія сенсів» — це не просто виставка, це метафора українського духу. Вона символізує колиску та човен, які відображають глибину і силу нашої культури, історії та ідентичності. В експозиції представлені твори художників, скульпторів та фотографів, роботи яких транслюють різноманіття поколінь, стилів та культурних кодів, властивих різним регіонам України.

  • White World
  • Виставка Олександра Ляпіна і Олександри Луньової «Нічні кошмари»
  • з 26.11.23 по 14.12.23

Вони виникають раптово у образах, що оточують нас щодня. Ти помічаєш їх у близьких людях, під своїм ліжком, а іноді і в самому собі. Вони виникають тоді, коли ти не очікуєш і коли найвразливіший. Вони виникають уві сні.

“Вони” – це створіння, збудовані уявою двох творців – Саші Луньової та Олександра Ляпіна. Ці химерні істоти є уособленням нічних кошмарів, таємничих та іноді відчутно реальніших, ніж денні страхи. Протягом усієї історії художники використовували зображення неіснуючих дивних істот як засіб для дослідження нових перспектив розвитку людства та народження нестандартних прогресивних ідей. А дехто з митців залучає їх до розпалювання суперечок щодо питання “хто ми є?”, проливання світла на соціальні проблеми, зокрема – на жахи війни.

  • Ya Gallery Kyiv
  • Виставка Олександра Крижановського «Ознаки/ Виявлення»
  • з 22.11.23 по 17.12.23

Автор у своїх роботах дає нам натяки, імпульси до розуміння суті, провокуючи глибинну рефлексію.

Митець працює у декількох медіумах: живописі, графіці та скульптурі, переважно не категоризуючи свою творчість серіями. За емоційним забарвленням всі твори абсолютно різні. Конфлікт архетипних ментальних установок із раціональними законами буття — це те, на чому базується мистецька практика Олександра.

  • Нацiональний музей «Київська картинна галерея»
  • Виставка Юрія Ваткіна «Резонанс простору: коли природа спілкується з душею»
  • з 01.12.23 по 28.12.23

В універсальності природи лежать глибокі, архетипні форми відчуття та сприйняття. Митець, майстерно переплітаючи абстрактне і конкретне, розкриває міфологію нашого існування. Його полотна є діалогом між дикою природою та метушнею міського життя, що передає болі реального світу.

Тема війни в його роботах не лише відображення зовнішнього конфлікту. Це алегорія внутрішньої боротьби, де лінії резонансу переводять нас від темряви до світла, від руйнації до відновлення. Тут природа, середмістя, село і місто зливаються в єдиний потік свідомості, підкреслюючи вічний цикл життя, смерті та відродження.

Фотографія на головній: фрагмент роботи Андрія Волкова «YW23» з благодійної виставки [індивідуальна мінливість] в Інституті Проблем Сучасного Мистецтва.